Voor wie

De Autogene Training is geschikt voor mensen die meer rust in hun leven willen creëren of die specifieke spanningsklachten willen verminderen.

Veel mensen komen in het dagelijkse leven niet meer écht tot rust. Dit kan zich in allerlei klachten vertalen. Om er een paar te noemen:

  • aanhoudende vermoeidheid
  • hoofdpijn
  • verhoogde spierspanning
  • drukte in het hoofd
  • slaap/concentratieproblemen
  • maag/darmstoornissen
  • verhoogde bloeddruk
  • koude handen en voeten
  • gevoel van gejaagdheid

Ook raken sommige mensen in (voor hen) spanningsvolle situaties in paniek. Dit kan gepaard gaan met symptomen als:

  • hartkloppingen
  • ontregelde ademhaling (hyperventilatie)
  • duizeligheid
  • transpireren

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat bovengenoemde verschijnselen gereguleerd kunnen worden door het beoefenen van de Autogene Training. Regelmatig een moment van wérkelijke rust bevordert de natuurlijke afwisseling tussen inspanning en ontspanning. Hierdoor kunnen klachten gaandeweg verminderen of zelfs verdwijnen.

Gelijktijdig met de groei van ontspanning kunnen ook andere ervaringen mee ontwikkelen zoals:

  • groter lichaamsbewustzijn
  • meer (zelf)vertrouwen
  • vriendelijkheid ten aanzien van zichzelf
  • innerlijke basishouding van aanvaarding en flexibiliteit
  • aanwezig kunnen zijn in het moment (hier & nu)
  • beter kunnen (con)centreren
  • meer inzicht in eigen leef- en werkwijze
  • goede kwaliteit van slapen
  • heilzame omgang met pijn en ziekte
  • onafhankelijkheid van slaap- en kalmeringsmiddelen