Voor wie

De Autogene Training is voor vrijwel iedereen geschikt die zich wil inzetten voor zijn of haar welzijn. Dit kan zijn vanuit een wens voor verdere persoonlijke ontwikkeling of om specifieke spanningsklachten te verhelpen.

Veel mensen komen in het dagelijkse  leven niet meer écht tot rust. Dit kan zich in allerlei klachten vertalen. Om er een paar te noemen:

  • een gevoel van gejaagdheid
  • veelvuldige vermoeidheid
  • slaap/concentratieproblemen
  • hoofdpijn
  • drukte in het hoofd
  • nek/rugklachten
  • maag/darmstoornissen
  • verhoogde bloeddruk
  • koude handen en voeten

Ook raken sommige mensen in (voor hen) spanningsvolle situaties in paniek. Dit kan gepaard gaan met symptomen als:

  • hyperventilatie
  • transpireren
  • duizeligheid
  • hartkloppingen

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat bovengenoemde verschijnselen gereguleerd kunnen worden door het beoefenen van de Autogene Training. Regelmatig een moment van wérkelijke rust bevordert de natuurlijke afwisseling tussen inspanning en ontspanning. Hierdoor kunnen klachten gaandeweg verminderen of helemaal verdwijnen.

Zo biedt de training ook mogelijkheid tot het ontwikkelen van:

  • groter lichaamsbewustzijn
  • meer zelfvertrouwen
  • geduld
  • mildheid ten aanzien van zichzelf
  • innerlijke basishouding van aanvaarding
  • aanwezigheid in het moment (hier & nu)
  • flexibiliteit
  • beter concentratie/prestatievermogen
  • meer inzicht in eigen leef- en werkwijze
  • effectief rusten
  • een goede kwaliteit van slapen
  • heilzame omgang met pijn en ziekte
  • onafhankelijkheid van slaap- en kalmeringsmiddelen