Wie geeft de training

Mijn naam is Wicky Voors (1958).                      Ik ben in 1987 afgestudeerd in de klinische psychologie aan de Rijksuniversiteit van Leiden.

Gedurende de doctoraalfase ontwikkelde ik – naast de verbale behandelmethoden – steeds meer belangstelling voor therapievormen waarbij ook het lichaam en de creativiteit worden aangesproken, zoals bewegingstherapie en psychodrama.

Ik ontdekte gaandeweg het wezenlijke belang van diepgaande ontspanning, zowel voor mij persoonlijk alsook als uitgangspunt binnen lichaamsgeoriënteerde behandelwijzen. Na mijn studie schoolde ik mij verder in de Autogene Training.

Hiernaast maakte ik me de techniek van het  Focussen (Gendlin) eigen en volgde ik een opleiding in de Psychosynthese (Assagioli).Tevens verdiepte ik me in de  Mindfulness-Based-Stressreduction (Kabat-Zinn).

Sinds 1989 heb ik een praktijk voor Autogene Training in Leiden.                              Ik beschouw het als mijn kerntaak om de rijkdom van de Autogene Training door te geven. Ik ben indertijd gestart met een project voor middelbare scholieren met spanningsklachten in verband met faalangst. Vervolgens heb ik mijn praktijkwerkzaamheden uitgebreid met het geven van Autogene Training aan volwassenen.                                                                                                                Ook heb ik – in samenwerking met seksuologen – een  Autogene Training ontwikkeld voor vrouwen met pijnklachten bij het vrijen. Hierbij krijgt het bekkengebied ook aandacht. Deze training heb ik lange tijd gegeven bij de Rutgers Stichting en het Amsterdams Centrum voor seksuele gezondheid.

Ik draag deze ontspanningstraining een warm hart toe. Het is voor mij een natuurlijke manier om lijfelijk te ontspannen en innerlijk tot rust te komen. Het mooie is dat je zélf die ontspanning leert uitnodigen waardoor je het altijd tot je beschikking hebt. Zo is het  gemakkelijk toepasbaar in het dagelijks leven: even op de wc, in de trein, vlak voor het slapengaan…. Inspanning en ontspanning wisselen zich natuurlijk af en dit komt onze veerkracht ten goede. Het vraagt tijd en aandacht om de vaardigheid eigen te maken, maar dan is het ook iets waar je de rest van je leven profijt van kunt hebben.

In het omgaan met afgeleid zijn vormt de techniek van het innerlijk observeren (aandachttraining/mindfulness) een waardevolle aanvulling. Voor mij ligt het in elkaars verlengde. Inmiddels beoefen ik alweer zo’n 30 jaar Vipassana (inzicht)meditatie, een van de bronnen waaruit de aandachttraining is ontstaan.

Het is elke keer weer boeiend om het leerproces te begeleiden. Om mee te maken hoe een ieder hierin zijn eigen unieke ontwikkeling doormaakt. Regelmatig hoor ik terug dat de ervaring van diepgaande rust weer vertrouwen brengt en helpt om op een goede manier voor jezelf te zorgen.

 

Formele gegevens

  • Psycholoog NIP ( Nederlands Instituut voor Psychologen)
  • Medeauteur van ‘Oefeningenboek voor groepen’. 150 korte oefeningen.  Therapie-Opleiding-Training   Lex Mulder/ Herma Hagen/Wicky Voors  Bohn/Stafleu/vanLoghum  Derde druk; 2010
  • Kamer van Koophandel : 27348579
  • AGB-code- Zorgverlener: 94-010570